Potrivit studiilor efectuate, majoritatea evenimentelor rutiere au loc din cauza comportamentului neglijent al pietonilor. Studiile care au investigat comportamentul pietonilor nu au găsit nici o evidență a faptului că pietonii au devenit mai puțin vigilenți sau mai nesăbuiți atunci când au traversat pe trecerile de pietoni marcate. Cu toate acestea, a fost identificată o rată mai mare a evenimentelor rutiere în apropierea trecerilor de pietoni (50 m), comparativ cu cea de pe trecerile de pietoni.
Trecerile de pietoni înălțate sunt de forma unor relantisoare din beton care se prelungesc cu un platou de aceeași înălțime cu trotuarul. Scopul acestora este reducerea vitezei automobilelor. Când acestea au fost instalate în locații unde nu a existat o trecere de pietoni, numărul evenimentelor rutiere a scăzut. Rezultatele se referă atât la trecerile de pietoni de la intersecții, cât și la cele situate de-a lungul arterei.
Scăderi semnificative în numărul evenimentelor rutiere au fost identificate și în cazurile în care trecerile de pietoni înălțate au fost instalate pentru a îmbunătăți trecerile de pietoni marcate. Acest rezultat se bazează pe un singur studiu care a luat în considerare volumul traficului automobilelor, nu și pe cel al pietonilor.
Refugiul din cadrul trecerilor de pietoni este o linie mediană care separă cele două direcții de trafic , permițând pietonilor să traverseze în două etape. De asemenea, prezența refugiului scurtează distanța pe care pietonul o are de parcurs în fiecare etapă de traversare a străzii, iar traficul automobilelor trebuie observat dintr-o singură direcție.
Instalarea trecerilor de pietoni marcate, cu refugiu, în locurile în care nu au existat treceri de pietoni, nu a modificat numărul accidentelor. Acest rezultat se bazează pe două studii care nu au luat în calcul volumul traficului automobilelor și pe cel al pietonilor. Când refugiile au fost instalate pe trecerile de pietoni deja existente, evenimentele rutiere care au implicat pietonii au scăzut, însă a crescut numărul evenimentelor în care au fost implicate automobilele. În ambele cazuri a fost luat în considerare atât volumul traficului automobilelor, cât și cel al pietonilor.
Efecte asupra mobilității
Trecerile de pietoni marcate duc la creșterea numărului de pietoni care traversează pe trecere (comparativ cu cei care trec prin alte locuri) și reduc timpul mediu de așteptare pentru pietoni. Totodată, timpul mediu de așteptare este mai scurt la acestea în comparație cu cele semnalizate. Mobilitatea în cazul pietonilor este îmbunătățită prin instalarea de refugii pe trecerile de pietoni marcate, sau prin crearea trecerilor de pietoni înălțate.
Efecte asupra mediului înconjurător
Măsurile prezentate mai sus nu au nici un efect asupra zgomotului sau a poluării. Oprirea și repornirea mașinilor la trecerile de pietoni poate conduce la creșterea zgomotului și a emisiilor poluante în atmosferă. Trecerile de pietoni înălțate pot avea același efect ca relantisoarele, crescând nivelul zgomotului și al emisiilor din cauza frânării și accelerării.
Sursa: R.Elvik, A Hoye, T.Vaa, M. Sorensen – “The Handbook of Road Safety Measures”, second edition, 2009, Emerald Group Publishing Limited, p. 470-473
Sursa foto: Pixabay