La doi ani după ce Comisia Europeană a făcut propunerea de actualizare a legislației UE în privința tahografelor digitale, Parlamentul și Consiliul European au agreat asupra textului final al noii legi. Votul din plenara Parlamentului din 14 ianuarie 2014 a susținut poziția Consiliului, încheind procedura ordinară legislativă pe acest document. Așa cum a fost evidențiat de Vice-Președintele Kallas, „a fost stabilit un echilibru între interesele în ceea ce privește siguranța rutieră, competiția echitabilă, condițiile de lucru pentru șoferi și interesele industriilor.” Noua legislație va îmbunătăți siguranța rutieră prin reducerea posibilității de a face modificări neautorizate asupra tahografului. Standardele mai ridicate pentru atelierele în care tahografele vor fi instalate și calibrate, vor contribui la reducerea fraudei și manipulării. |
Aceasta va asigura o mai bună respectare a regulilor privind perioadele de odihnă și intervalele de condus. Conducătorii auto vor fi astfel mai bine protejați, siguranța rutieră va crește și competiția echitabilă va fi asigurată.
Propunerea introduce un număr de îmbunătățiri tehnologice precum funcția de poziționare a satelitului (GNSS) și o interfață opțională pentru sisteme de transport inteligente (ITS). În plus, noile tahografe vor permite autorităților de control să le acceseze prin comunicarea la distanță, pentru verificări rutiere. Aceasta va conduce la reducerea poverii administrative create de verificările aleatorii ale transporturilor, eficientizând aplicarea legislației.
Anumite vehicule vor fi excluse din obiectul legislației. Excepțiile au fost alese cu grijă, astfel încât siguranța rutieră să fie menținută.
Despre tahograf:
Tahograful este un dispozitiv care înregistrează timpul de condus, pauzele, precum și alte activități realizate de șofer. Este obligatorie instalarea unui tahograf digital în toate vehiculele cu o masă de peste 3,5 tone (în transportul de mărfuri), sau care transportă mai mult de 9 persoane inclusiv șoferul (în transportul de pasageri).
Din 1985, legislația a fost de mai multe ori modificată și actualizată, potrivit progresului tehnic, în special în 2006, când a fost introdus tahograful digital pentru a înlocui precedentul model analog.
Tahografele digitale permit o înregistrare a datelor mai sigură și mai eficientă. Acest dispozitiv înregistrează toate activitățile vehiculului, de exemplu distanța, viteza și intervalele de condus și cele de odihnă ale șoferului. Sistemul include o imprimantă care poate fi utilizată în inspecțiile rutiere, iar șoferul are un card care incorporează un microcip pe care trebuie să-l introducă în tahograf atunci când preia controlul vehicului. Acest card personal face ca inspecțiile să rămână simple. În 2009, tahograful digital a fost îmbunătățit pentru a-i crește rezistența la manipulări magnetice și pentru a reda mai bine înregistrările timpului de condus din operațiunile de transport cu staționări multiple.
Sursa: www.erscharter.eu
Foto: www.office.microsoft.com