Statisticile pentru 2015 privind securitatea rutieră, publicate de Comisia Europeană, confirmau faptul că drumurile europene erau cele mai sigure din lume, în pofida unei încetiniri a ritmului reducerii accidentelor. Și România înregistrase progrese.
În 2015, rata medie a deceselor în traficul rutier din UE a fost de 51,5 la 1 milion de locuitori, similară cu cea din anii anteriori. Această încetinire de ritm, care urma după o reducere semnificativă de 8 % în 2012 și 2013, era cauzată de mai mulți factori, cum ar fi o interacțiune mai mare, în orașele europene, între utilizatorii rutieri neprotejați și cei motorizați. De asemenea, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști etc.) reprezentau o mare parte dintre cele 135 000 de persoane accidentate potrivit estimărilor Comisiei. Era prima dată când Comisia publica o astfel de cifră, întrucât statele membre începuseră să raporteze date comparabile și fiabile cu privire la accidentele rutiere grave. Acesta reprezenta primul pas în direcția unei abordări la nivel european a accidentelor grave.
Potrivit statisticilor europene publicate în anul 2015 România a înregistrat o scădere semnificativă, numărând cu 24% mai puține decese în trafic între anii 2010 și 2014.
Cu toate acestea, siguranţa rutieră în România nu a cunoscut o îmbunătăţire între anii 2015 şi 2016. În 2015, România avea o rată de 95 de decese la un milion de locuitori, la fel ca Bulgaria, cele două ţări fiind primele într-un nedorit top al accidentelor rutiere. Potrivit Poliţiei Rutiere române, în 2015 au avut loc 9369 accidente rutiere care au rezultat în 1893 decese şi aproape 9000 răniri grave. În 2016, au fost înregistrate 97 decese pe şosea la un milion de locuitori în comparaţie cu media europeană de 50 de decese. Numărul persoanelor care şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere în România a crescut cu 1% comparativ cu anul anterior.
În 2017, 25 300 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere pe teritoriul UE, cu 300 mai puține decât în 2016 (-2 %) și cu 6 200 mai puține decât în 2010 (-20 %). În plus, se estimează că alte 135 000 de persoane au suferit accidente grave anul trecut, printre care o proporție însemnată de participanți la trafic vulnerabili, cum ar fi pietonii, cicliștii și motocicliştii. Din păcate, cifrele confirmă că rămânem un stat cu un nivel ridicat al mortalităţii în accidente rutiere (98 de persoane la 1 milion de locuitori).
UE a înregistrat un progres semnificativ privind reducerea deceselor în accidente rutiere în ultimele decenii. Cu toate acestea, rata progresului a scăzut în ultimul timp. După doi ani de stagnare (2014 şi 2015), numărul fatalităţilor a scăzut cu 2% în 2016 şi cu încă 2% în 2017.
În mod statistic, numărul de decese cauzate de accidente rutiere este deosebit de scăzut pentru multe regiuni cu volum mare de trafic. Acest lucru este valabil mai ales în multe regiuni din vestul Germaniei și din Anglia, în special în jurul marilor orașe și în majoritatea părților din Olanda. În jurul orașelor mari și al centrelor de transport (de exemplu, porturile maritime), volumul mare de trafic cauzează congestionarea, ceea ce reduce vitezele medii și, prin urmare, și probabilitatea deceselor în caz de accidente.
În plus față de ponderea rețelei rutiere totale reprezentată de autostrăzi, reducerile semnificative ale numărului de decese rutiere se datorează, de asemenea, combinării unor standarde de siguranță ridicate în vehicule și în afara vehiculelor, „cultura de siguranță” generală, inclusiv calitatea sistemelor de urgență și de asistență medicală.
Caracteristicile topografice, climatul și condițiile meteorologice sunt alte elemente care influențează nivelurile de mortalitate pe locuitor. Conducerea în regiuni montane este adesea mai periculoasă decât în zonele plate. În plus, aceste regiuni atrag adesea un volum mare de trafic turistic, adăugând astfel traficului local și, prin urmare, numărul de accidente raportate pe cap de locuitor.
În schimb, ratele de deces sunt ridicate în regiunile cu densitate redusă a autostrăzilor, cum ar fi cele mai multe regiuni din România, Ungaria și Republica Cehă.
Sursa : www.europa.eu