În prima parte a acestui an, Comisia Europeană a publicat cifrele preliminare privind decesele înregistrate în evenimente rutiere în anul 2022. Aproximativ 20.600 de persoane şi-au pierdut vieţile în accidente rutiere anul trecut, în creștere cu 3% față de anul precedent, deoarece nivelul traficului s-a redresat după pandemie. Totuși, aceasta reprezintă cu 2.000 mai puţine de decese (-10%) în comparație cu anul pre-pandemic 2019. Obiectivul declarat al UE și al ONU este de a reduce la jumătate numărul deceselor rutiere până în 2030.
Tendințe contrastante între statele membre
La nivelul UE, decesele în evenimente rutiere în 2022 au crescut cu 3% față de anul 2021. Important este că multe dintre câștigurile obținute în perioada COVID-19 (inclusiv o scădere de 17% între 2019 și 2020) nu s-au pierdut. Comparativ cu anul 2019, numărul deceselor a scăzut cu 10% în anul 2022.
Cu toate acestea, progresele au fost foarte inegale între statele membre. Cele mai mari scăderi, de peste 30%, au fost raportate în Lituania și Polonia, Danemarca înregistrând și o scădere de 23%. În schimb, în ultimii trei ani, numărul deceselor în evenimente rutiere înregistrate în țări precum Irlanda, Spania, Franța, Italia, Țările de Jos și Suedia a rămas destul de stabil sau a crescut. (Este important de reținut că acest lucru se bazează pe date preliminare.)
Clasamentul general cu privire la ratele de mortalitate ale țărilor nu s- a schimbat semnificativ faţă de perioada ante-pandemică, cele mai sigure drumuri fiind în Suedia (21 decese la un milion de locuitori) și Danemarca (26/milion), în timp ce România (86/milion) și Bulgaria (78/milion) au raportat cele mai mari rate în 2022. Media UE a fost de 46 de decese în evenimente rutiere la un milion de locuitori.
Cele mai afectate grupuri
Pe baza datelor detaliate disponibile pentru 2021, în UE, 52% dintre decesele în evenimente rutiere au avut loc pe drumurile rurale, față de 39% în zonele urbane și 9% pe autostrăzi. Bărbații au fost prezenţi în trei din patru decese rutiere (78%). Ocupanții mașinilor (șoferi și pasageri) au reprezentat 45% din totalul deceselor rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 18%, utilizatorii de vehicule cu două roți (motociclete și mopede) 19% și bicicliștii 9% din totalul deceselor.
În zonele urbane situaţia este totuși foarte diferită, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști și utilizatori de vehicule cu două roți) reprezentând puțin sub 70% din totalul deceselor . Decesele utilizatorilor drumurilor urbane se petrec în mare parte în accidentele care implică mașini și camioane, astfel, evidențiind necesitatea de a îmbunătăți protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.
Deși ponderea crescută a ciclismului în mixul de mobilitate în multe state membre este extrem de binevenită, un motiv serios de îngrijorare este tendința numărului de bicicliști uciși pe drumurile UE. Acesta este singurul grup de utilizatori ai drumurilor care nu a înregistrat o scădere semnificativă a deceselor în ultimul deceniu, care se datorează în special lipsei persistente de infrastructură bine echipată. În 2022, de exemplu, cifrele preliminare din Franța arată o creștere cu 30% a deceselor în cazul persoanelor pe bicicletă, comparativ cu 2019.
Potrivit datelor preliminare, România a înregistrat o scădere de 8% în rata deceselor la un milion de locuitori, de la 92 în 2021, la 86 în 2022. Faţă de anul 2019, scăderea înregistrată a fost de 12%.
Sursa : Europa.eu