Conform statisticilor europene, în România, 1.864 de persoane și-au pierdut viețile în accidentele rutiere raportate în anul 2019. În ceea ce privește rata mortalității, s-au înregistrat 96 de decese rutiere la un milion de locuitori, ceea ce reprezintă cea mai mare rată a mortalității din Uniunea Europeană. Spre deosebire de trendul UE, s-a înregistrat o creștere a ratei mortalității în România în primul deceniu al acestui secol, care a fost urmată de o perioadă de diminuare. Din 2011, rata mortalității a rămas mai mult sau mai puțin constantă. Când se ia în calcul numărul de vehicule, România continuă să înregistreze rezultate mai slabe decât toate țările UE, cu o rată de 2,26 decese la 10.000 de vehicule înmatriculate în 2019. Numărul deceselor în România a scăzut cu 22% între 2010 și 2019, similar tendinței UE. Pe de altă parte, numărul rănilor grave a scăzut foarte puțin (cu 4%).
+ 60% bicicliști grav răniți în trafic
În 2019, pietonii au reprezentat aproape 40% din decesele cauzate de accidente rutiere în România. Acest procent este de două ori mai mare decât cel calculat pentru Uniunea Europeană în ansamblu. Pe de altă parte, decesele în rândul motocicliștilor reprezintă doar 4 % din decesele provocate de accidente rutiere, cu mult sub proporția observată în Uniunea Europeană (18 %). În ultimii zece ani, numărul deceselor în rândul bicicliștilor din România a crescut cu 19%, în timp ce în Uniunea Europeană numărul acestora a rămas, în linii mari, stabil. Această creștere a fost și mai mare în zonele urbane, numărul bicicliștilor răniți mortal crescând cu 34%. În plus, numărul bicicliștilor care au fost grav răniți a crescut considerabil, cu peste 60%. Cele mai favorabile tendințe în ceea ce privește modul de transport au fost legate de motocicliști, numărul rănilor grave scăzând cu 50%, iar numărul deceselor scăzând cu 57%.
Sursa: European Commission (2021) National Road Safety Profile Romania. Brussels, European Commission, Directorate General for Transport.