Străzile din jurul şcolilor ar trebui să fie mai sigure pentru pietoni şi biciclişti pentru a încuraja mobilitatea sigură şi activă în cazul copiilor, în timp ce programele şcolare ar trebui să includă lecţii privind deplasarea sigură şi sustenabilă – acestea sunt concluziile unui nou raport emis de European Transport Safety Council (ETSC), Fundaţia Flamandă pentru Cunoaşterea Traficului (VSV) şi Fundaţia MAFPRE.
Autorii declară că siguranţa reală şi percepută afectează profund alegerea modală, în special în privinţa mersului pe jos şi cu bicicleta, cele mai sustenabile modalităţi de deplasare. Temerile privind siguranţa reprezintă o barieră majoră în calea mersului pe bicicletă, dar renunţarea la maşinile personale în favoarea acestui mod de deplasare ar putea conduce la o îmbunătăţire semnificativă a siguranţei rutiere în zonele urbane dense. În plus, convingerea copiilor şi a tinerilor să renunţe la deplasarea cu maşina în favoarea celei cu bicicleta va îmbunătăţi sănătatea acestora şi speranţa lor de viaţă.
Dar o astfel de schimbare de la deplasarea cu maşina la mersul pe jos sau cu bicicleta poate implica riscuri legate de creşterea numărului de răniri şi decese în accidente rutiere. În consecinţă, cheia către vieţi mai sănătoase care se combină cu drumuri mai sigure este încurajarea deplasării pe jos sau cu bicicleta, pe lângă introducerea noilor măsuri de îmbunătăţire a siguranţei pietonilor şi a bicicliştilor.
Noul raport LEARN! Flash se concentrează pe modul în care educaţia privind siguranţa în trafic şi mobilitatea sustenabilă pot fi legate şi susţinute pentru a ne asigura că cei mici primesc educaţie de înaltă calitate care să îi înveţe să se deplaseze sigur şi sustenabil.
Raportul examinează şi modul în care şcolile, părinţii şi municipalitatea pot promova mobilitatea sigură şi sustenabilă pe lângă educaţia formală. Acest lucru poate fi realizat, de exemplu, prin implementarea de măsuri ca, de exemplu, diminuarea vitezei de deplasare la 30km/h în preajma școlilor, măsură ce ar conduce la îmbunătățirea siguranței reale și a celei percepute. O altă soluție ar fi organizarea „autobuzelor cu biciclete” (un grup de copii însoțiți de părinți sau alți adulți, care se deplasează împreună pe bicicletă) în locul transportului motorizat pentru a călători înspre și dinspre școală.
Câteva dintre recomandările pe care autorii raportului le adresează municipalităților, dar și guvernelor naționale cu privire la îmbunătățirea siguranței și mobilității active a copiilor în preajma școlilor sunt următoarele:
- Dezvoltarea mediilor rutiere în moduri care admit capacitățile și limitările copiilor.
- Încurajarea autorităților locale să creeze zone cu o limită de viteză de 30 km/h în zonele rezidențiale, pe rutele către școli și grădinițe, precum și lângă stațiile de autobuz și alte zone folosite de mulți pietoni și bicicliști și să promoveze măsuri de calmare a traficului.
- Reducerea traficului motorizat în jurul școlilor și al grădinițelor.
- Crearea de rute sigure către școli.
- Implementarea unei infrastructuri pentru pietoni și bicicliști separată de traficul motorizat pentru a face deplasarea pe jos și cu bicicleta către școală mai sigură.
- Promovarea mersului pe jos și cu bicicleta și dezvoltarea mobilității autonome a copiilor cu accent pe utilizarea sigură a drumurilor.
- Crearea zonelor de parcare a vehiculelor pentru a exclude posibilitatea de a ieși din spatele mașinilor în zona în care se deplasează autovehiculele, în special în preajma școlilor sau a grădinițelor.
Raportul este publicat ca parte a proiectului LEARN! realizat de Consiliul European Pentru Siguranța Transporturilor (ETSC), Fundația Flamandă Pentru Cunoașterea Traficului (VSV) și Fundația MAPFRE și are ca scop îmbunătățirea calității educației privind siguranța în trafic și mobilitatea în întrega Europă.
Sursa: www.etsc.eu