Scurt istoric
Marcajele rutiere sunt semne orizontale aplicate pentru a separa şi direcţiona traficul în condiţii de siguranţă şi în mod eficient atât pe şosele şi autostrăzi cât şi pe drumuri locale.
Utilizarea marcajelor a crescut odată cu folosirea automobilelor, la început ca rezultat al primei Conferinţe naţionale privind siguranţa pe drumuri şi autostrăzi care a avut loc în Washington în 1925. Aceasta a evoluat către o industrie internaţională a siguranţei rutiere care deserveşte toate naţiunile dezvoltate sau aflate în dezvoltare.
Rolul marcajelor rutiere în influenţarea comportamentului conducătorilor auto şi în reducerea numărului accidentelor
Multe dintre beneficiile pe care marcajele rutiere le au în domeniul siguranţei rutiere derivă din influenţa acestora asupra comportamentului şoferului. Cercetările întreprinse în acest domeniu în Uniunea Europeană au identificat modalitatea în care marcajele pot fi folosite pentru a îmbunătăţi siguranţa şi spre a influenţa comportamentul conducătorului auto.
În rezumat, principalele constatări au arătat că:
- poziţionarea vehiculului pe drum este îmbunătăţită prin calitatea mai bună a marcajelor;
- timpul de reacţie al conducătorului auto este influenţat de calitatea şi lăţimea marcajelor ;
- un timp de reacţie maximă de 1,8 – 2,0 secunde a fost considerat ca fiind sigur pentru conducătorul auto.
Diverse proiecte de cercetare au fost întreprinse şi în privinţa eficacităţii sistemelor de marcaje sonore de obicei aflate pe partea carosabilă în zona drumurilor de mare viteză (șosele și autostrăzi). Aceste marcaje oferă o suprafaţă profilată, care emite un huruit sau ceva similar unui sunet de avertizare atunci când un vehicul circulă peste ea, funcţionând ca o alertă pentru conducătorii auto care au adormit la volan. Un studiu întreprins în Marea Britanie confirmă că acestea oferă trei beneficii importante de siguranţă rutieră :
- o vibraţie senzorială când autovehiculul trece peste marcaj;
- un zgomot de avertizare pentru vehicule;
- o definire clară a liniei de margine în condiţii diverse de trafic.
De asemenea anchetele statistice din SUA indică că numărul accidentelor care se produc atunci când autoturismele părăsesc partea carosabilă a scăzut în proporţie de 60-70 % pe lună după instalarea benzilor sonore de marcaje.
De regulă șoferii cu vârste de peste 60 de ani au viteze de reacție mai încete în comparație cu șoferii mai tineri din cauza diminuării vederii, problemelor cu modul de percepție a culorilor, dificultăților de vedere pe timp de noapte, etc. Creșterea numărului acestora pe șoselele Europei conduce la necesitatea evaluării modului în care marcajele rutiere trebuie adaptate. Cercetările conduse în cadrul proiectului RAINVISION au demonstrat că marcajele rutiere vizibile pe timp de noapte îmbunătățesc în mod clar siguranța conducătorilor auto și capacitatea acestora de a anticipa traseul de urmat.
Rezultatul cercetărilor întreprinse a demonstrat fără echivoc faptul că marcajele rutiere influenţează comportamentul şoferilor şi că menţinerea acestora la standardele adoptate contribuie la îmbunătăţirea siguranţei rutiere şi la reducerea accidentelor.
Surse:
European Union Road Federation; RSMA – “White Lanes Save Lives”