O metodă mai recentă de limitare a vitezei este controlul pe secţiuni, folosit în prezent în Ţările de Jos, Austria şi Republica Cehă. În cazul controlului pe secţiuni, se calculează în mod automat viteza medie pe o anumită distanţă (de obicei câţiva kilometri) prin identificarea vehiculului la intrarea şi la ieşirea din secţiunea de control şi înregistrarea timpului în care a parcurs distanţa dintre cele două puncte. În timp ce majoritatea secţiunilor de control sunt fixe, există de asemenea unităţi mobile (de exemplu, în Regatul Unit şi în Austria), în special în zonele în care sunt lucrări în curs de desfăşurare.
Cea mai bună practică
Controalele pe secţiuni în Ţările de Jos
- Despre ce este vorba? In Ţările de Jos există în prezent 14 secţiuni de drum în care se aplică controlul, atat pe autostrăzi, cat şi pe drumuri rurale. Sistemul funcţionează 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămană, ceea ce înseamnă că şansele de a fi prins sunt de practic 100 %. In Ţările de Jos, proprietarul vehiculului este răspunzător de încălcarea limitelor de viteză, iar procesarea administrativă a încălcărilor este automată. Controlul pe secţiuni a fost introdus pentru prima dată în mai 2002 şi a venit în sprijinul introducerii unei limite de viteză de 80 km/h (acolo unde viteza legală era de 100 km/h) pentru a îmbunătăţi calitatea aerului într-o suburbie apropiată, cu populaţie densă. Alte secţiuni de control susţin de asemenea o limită de viteză inferioară stabilită pentru îmbunătăţirea calităţii aerului. Alte zone sunt alese din motive de siguranţă.
- Care sunt factorii implicaţi? Biroul olandez pentru Aplicarea Legislaţiei Rutiere din cadrul Procuraturii Publice supraveghează sistemele operaţionale de control pe secţiuni.
- Cât este de eficientă şi care sunt costurile implicate de această practică? Respectarea limitei de viteză pe secţiunile de control este de 98 %. Evaluarea primului proiect a arătat că viteza medie a autovehiculelor a scăzut de la 100 la 80 km/h, iar viteza medie a vehiculelor de la 90 la 80 km/h. Variaţiile de viteză au scăzut de asemenea. Numărul accidentelor s-a redus cu 47 %. Pe secţiunile de drum din vecinătate, numărul de accidente a scăzut cu 10 %. Costurile anuale sunt între 2 şi 4 milioane euro. Veniturile din amenzi în primul an de funcţionare au fost de 7 milioane euro. Astfel raportul costuri beneficii este între 1:1,7 şi 1:3,5, în afară de costurile daunelor din accidentele evitate, care nu au fost estimate.
Sursa: www.europa.eu