Siguranța rutieră

Campanii Industrie Mică Prahova SA

E-safety

E-safety = sisteme inteligente amplasate pe vehicule care pot imbunătăți siguranța rutieră prin reducerea expunerii la riscuri, evitarea accidentelor, reducerea rănirilor, etc.

Masuri de tip e-safety cu efecte cunoscute

Evaluarea măsurilor de e-safety cunoscute este o știință relativ nouă. Cercetările efectuate în UE și în alte părți ale lumii au confirmat că următoarele măsuri ar putea contribui la eforturile pentru atingerea obiectivelor de siguranță rutieră: ISA (Adaptarea Inteligentă a Vitezei), avertizoarele  pentru centură de siguranță în mașinile noi, controlul stabilității electronice, sisteme de blocare a aprinderii motorului la detectarea alcoolului și sisteme de înregistrare a călătoriei. Tehnologiile menționate mai sus au nevoie de efortul politicienilor pentru a asigura implementarea lor rapidă.

Sistem de blocare a aprinderii motorului la detectarea alcoolului

Acestea sunt sisteme automate de control care sunt create pentru a preveni condusul cu alcool consumat în exces. Șoferului i se cere să sufle într-un dispozitiv înainte de pornirea autovehiculului. Sistemele pot fi setate la niveluri și limite diferite.

Analiza cantitativă a utilizării acestor dispozitive a demonstrat că sunt cu 40 și până la 95% mai eficiente în prevenirea condusului cu alcool consumat în exces decât măsurile tradiționale ca ridicarea permisului de conducere sau amenzile. Potrivit unui studiu elaborat în UE, sistemul trebuie să fie montat permanent pentru a avea efect, îndepărtarea acestuia crescând posibilitatea recidivei. Aceste sisteme au un rol important în programele de reabilitare.

Nu a fost evaluat impactul pe care îl au aceste sisteme în transportul comercial, dar companiile suedeze au raportat că instalarea sistemelor de blocare a aprinderii motorului la detectarea alcoolului previne consumul de alcool în exces printre șoferii de autocamioane.

Sistemele de blocare a aprinderii motorului la detectarea alcoolului sunt utilizate în America de Nord și în Suedia în schemele de reabilitare a șoferilor care au condus cu o concentrație de alcool în sânge peste limita legală admisă. Au fost conduse teste în țări precum Statele Unite, Australia, Canada, Belgia și Suedia.

300 de astfel de sisteme au fost instalate ca parte a unui test, în Suedia, între 1999 și 2002, în transportul comercial și de persoane.  O companie de transport din Suedia a decis să își doteze toate cele 4000 de vehicule cu sisteme de blocare a aprinderii motorului la detectarea alcoolului până la sfârșitul lui 2006. Începând cu 2006, toate camioanele de 3,5 tone și peste contractate de Administrația Suedeză a Drumurilor pentru o perioadă de peste 100 de ore pe an trebuie echipate cu sisteme de blocare a motorului la detectarea alcoolului.

Peste 5000 de vehicule comerciale în Suedia sunt echipate cu sisteme de blocare a motorului la detectarea alcoolului și numărul este în continuă creștere. Asociația Suedeză a Școlilor de Șoferi a echipat toate cele 800 de vehicule din dotare cu sisteme de acest tip.

Suedia a introdus recent o strategie privind sistemele de blocare a motorului la detectarea alcoolului și de reabilitare a persoanelor care au încălcat legea și a propus ca, din 2012, toate mașinile să aibă instalate sisteme de blocare a motorului la detectarea alcoolului. Cu toate acestea, Suedia este singurul stat membru UE care folosește astfel de sisteme, chiar în programe de reabilitare, deși sunt conduse experimente și în Norvegia, Belgia sau Germania.

ISA (Adaptarea Inteligentă a Vitezei)

ISA este un sistem ce informează, atenționează și descurajează șoferul să depășească viteza legală admisă. Există trei tipuri de ISA:

  • informativ sau preventiv – oferă șoferului feedback printr-un semnal audio sau video.
  • ajutător sau de avertizare – crește presiunea pe pedala de accelerație.

de intervenție sau obligatoriu – previne accelerarea prin reducerea injecției de combustibil.

Proiectul PROSPER finanțat de Uniunea Europeană a stabilit că beneficiile sunt mai mari pe drumurile urbane și în cazul în care sunt aplicate tipuri de intervenție. Experimente cu ISA au fost efectuate în mai multe țări europene: Austria, Belgia, Danemarca, Finlanda, Franța, Ungaria, Olanda, Spania și Suedia. Cercetările au demonstrat că ISA și măsurile fizice pentru reducerea vitezei sunt măsuri complementare.

Proiectul a fost utilizat la scară largă doar în Suedia. În ciuda susținerii publice a ISA, este necesară o strategie de implementare pentru accelerarea procesului de amplasare a acestuia pe vehicule.

Sursa: www.ec.europa.eu

Sursa foto: Wikipedia, Microsoft Office.

 

Industrie Mică Prahova SA

producție și montaj toate tipurile de indicatoare rutiere; aplicare de marcaje orizontale pe drumuri publice

Newsletter