Pentru o bună înțelegere a evoluțiilor și a problemelor privind siguranța rutieră, datele privind expunerea sunt indispensabile. Acestea oferă informații cu privire la cum, unde și cât de departe călătoresc oamenii și cine sunt acești oameni. Odată cu informațiile privind accidentele, aceste informații permit calcularea riscului relativ implicat de deplasări în general sau pentru anumite modalități de transport, anumite tipuri de drumuri, sau anumite grupuri de oameni. Pe teritoriul întregii Europe, numărul de accidente rutiere a scăzut în ultimele decenii, în ciuda creșterii imense a mobilității. Însă această scădere nu este distribuită în mod egal pentru toate modalitățile de transport și nici pentru toate tipurile de drum sau toate tipurile de participanți la trafic. Dacă riscul pentru anumite tipuri de deplasări a rămas ridicat, poate fi necesară luarea de măsuri specifice pentru a recupera diferența sau pentru a împiedica creșterea numărului de accidente dacă un anumit tip de deplasare riscantă are șanse mari să crească în viitor. Pentru a evalua diferențele în ceea ce privește riscurile și evoluția lor, este necesar să se monitorizeze cu regularitate expunerea.
Cea mai bună practică
Studiul național privind deplasările în Regatul Unit
Despre ce este vorba? Studiul național privind deplasările (NTS) oferă informații cu privire la deplasările personale în Regatul Unit și monitorizează tendințele comportamentului legat de deplasări. Primul studiu de acest tip a avut loc în 1965-1966. În 1988, NTS a devenit un studiu realizat în fiecare lună. Acesta culege informații cu privire la mai multe aspecte ale deplasărilor, incluzând scopul, modul de deplasare (pe jos, cu mașina, cu autobuzul, etc.), punctul de plecare și destinația deplasărilor, durata și distanța călătoriei precum și informații referitoare la persoane, vehicule și locuințe. Acest studiu este realizat prin intervievarea individuală asistată de calculator. Studiul este realizat pe un eșantion reprezentativ de familii din Regatul Unit. Din 2002, eșantionul anual este de 15 048 adrese. Dimensiunile acestui eșantion asigură gradul de precizie necesar pentru obținerea de analize anuale fiabile. În trecut, cu eșantioane de aproximativ 5000 de adrese, era necesar să se ia în calcul datele pe trei ani pentru majoritatea analizelor.
Care sunt factorii implicați? Studiul NTS este inițiat de către Ministerul Britanic al Transporturilor. Rezultatele studiului sunt publicate de către Departamentul pentru Transporturi.
Cât este de eficientă și care sunt costurile implicate de această practică? O rată națională de răspunsuri de 65% a fost realizată în 2003 și 2004. Informațiile privind calitatea datelor, de exemplu cele referitoare la erorile de eșantionare, sunt verificate și raportate cu regularitate. Costurile includ intervievarea, programarea, codarea și operațiunile realizate de personal. Costurile studiilor anuale privind deplasările sunt destul de mari. Cu toate acestea, ele sunt împărțite cu organizațiile de cercetare și cu industria, deoarece datele sunt utile într-o gamă largă de scopuri.
Sursa: www.ec.europa.eu
Foto: www.office.microsoft.com