Educarea și pregătirea șoferilor au capacitatea de îmbunătăți în mod dramatic comportamentul acestora și, în același timp, siguranța rutieră pe termen lung. Acest lucru este important în mod special pentru grupurile care sunt susceptibile la greșeli precum șoferii începători, șoferii de camion, șoferii de vehicule de urgență și motocicliștii. Progresele recente în tehnologia de simulare a conducerii ar putea îmbunătăți în mod semnificativ calitatea și eficiența cursurilor de condus.
Eroarea umană este principala cauză în majoritatea accidentelor rutiere. De cele mai multe ori, oboseala, consumul de alcool sau un simplu moment de neatenție pot influența atenția și viteza de reacție a șoferului. Și desigur, mulți șoferi continuă să abordeze un comportament primejdios sau ilegal, de exemplu, conducând cu viteză sau ignorând lumina roșie a semaforului sau mergând în sens învers pe un drum cu sens unic.
Anumite categorii de șoferi sunt mai susceptibile la a face greșeli decât altele. De exemplu, șoferii novici pur și simplu nu au experiența necesară pentru a calcula riscurile pe drum, iar programele obișnuite de pregătire nu le oferă o conștientizare mai mare a riscurilor și o privire de ansamblu. În contrast, șoferii de vehicule grele petrec ore multe pe drum așa că sunt mai expuși riscului de a fi implicați în accidente cauzate de oboseală. Deși șoferii de pe vehiculele de urgență trec prin antrenamente practice, faptul că, în medie, fiecare mașină de poliție este implicată într-un accident pe an evidențiază importanța unei pregătiri minuțioase a acestora. În cele din urmă, șoferii de motociclete pot fi expuși erorilor de evaluare a traficului.
Studiile au demonstrat că multe dintre accidente pot fi atribuite unei insuficiente educări a șoferilor sau a unei lipse de conștientizare a riscului, așa că îmbunătățirea pregătirii acestora este esențială. Deși majoritatea orelor de pregătire sunt pe drum, în ultimii ani s-au văzut progrese majore în tehnologiile de simulare a conducerii.
Simulatoarele nu au reușit să înlocuiască orele de condus de pe drumurile reale, dar oferă un număr mare de beneficii. De exemplu, permit utilizatorilor să experimenteze și să încerce să răspundă la situații care ar fi greu de reprodus pe drum, cum ar fi, de exemplu, derapajul din cauza condițiilor de drum sau deschiderea bruscă a ușii unei mașini parcate.
Proiectul TRAIN-ALL a adus modificări profunde în tehnologia de simulare. Înainte de TRAIN-ALL, comportamentul altor mașini în simulări era destul de previzibil și nu foarte realist. TRAIN-ALL a făcut aceste mașini mai realiste folosindu-se de comportamentul șoferilor care au utilizat aceste simulatoare. „Înregistrăm comportamentul lor la volan, aceasta însemnând distanța față de alte mașini, poziția pe banda de condus, cum depășesc, și apoi includem acești șoferi în alte simulări,” spune Dr Evangelos Bekiaris de la Institutul de Transport Helenic din Grecia, care este și managerul tehnic al TRAIN-ALL.
TRAIN-ALL a dezvoltat de asemenea un modul de management al scenariului, care identifică tipurile de greșeli pe care le face utilizatorul și decide în timp real ce fel de scenariu i-ar fi folositor.
Proiectul TRAIN-ALL a revoluționat tehnologia de simulare a condusului. Pe lângă crearea de module de training pentru șoferii de autovehicule, camioane, motociclete și vehicule de urgență, echipa a făcut scenariile de condus mai realiste în termen de comportament în trafic. Au făcut posibilă și conectarea simulatoarelor create de diferiți producători. Producătorii de simulatoare implicați în proiect deja adaugă tehnologia TRAIN-ALL la liniile lor de producție, iar grupurile de cercetare participante în proiect au vândut drepturile pentru o parte din tehnologia creată.
Sursa text și foto: ”EU At The Steering Wheel Of Road Safety,” European Commission, 2012