Potrivit unui recent studiu Ipsos, 93% dintre utilizatorii drumului din UE se tem de comportamentul altora și îl consideră ca o sursă majoră de stres și anxietate.
Studiul a fost comandat de Fundația VINCI Autoroutes, se numește Împărțind drumul și oferă o imagine de ansamblu în privința comportamentului europenilor care experimentează coexistența diferitelor modalități de transport.
Moduri de deplasare
În Europa, utilizarea regulată a modalităților active de transport este încă la mare distanță de folosirea mașinilor. Automobilul reprezintă modalitatea principală de transport în Europa. Cu toate acestea, pentru deplasările zilnice, europenii folosesc și alte mijloace de transport. 66% merg pe jos în mod constant în timp ce 22% folosesc bicicleta în mod regulat. Potrivit rezultatelor studiului, un alt procent de 7% folosesc deplasarea motorizată pe două roți și 3% un scuter. Olandezii sunt utilizatori frecvenți ai bicicletelor (60%), cu mult înaintea belgienilor (26%), a polonezilor (25%) și a germanilor (25%). Francezii se situează pe locul 9 din cele 11 țări europene participante la sondaj, cu puțin înaintea britanicilor (8%) și a spaniolilor (7%). În privința mersului pe jos, spaniolii se deplasează cel mai mult (77%) și belgienii cel mai puțin (51%).
Împărțirea drumului
Indiferent de modalitatea de deplasare, ideea împărțirii drumului crează anxietate și tensiune. Diversele modalități de transport (mașini, motociclete, scutere, biciclete, mers pe jos, etc.) și schimbările în domeniu în spațiul public fac coabitarea între utilizatorii drumului complexă și adesea dificilă. O majoritate substanțială a utilizatorilor raportează un mediu tensionat pe șosea. Astfel de temeri pot fi legate de comportamentul riscant al altor utilizatori. Mențiunile vin din partea a 93% dintre aceștia, în particular: 92% dintre șoferi, 90% dintre bicicliști și 88% dintre motocicliști. Pietonii sunt de asemenea afectați de riscurile pe care și le asumă alți utilizatori ai drumului. De exemplu, 90% se tem că un șofer nu va opri pentru a le permite să traverseze drumul când se află pe trecerea de pietoni, iar 63% se tem că o bicicletă sau un scuter îi vor lovi pe trotuar. Teama de șoferi agresivi este menționată de toți utilizatorii drumului: 84% dintre șoferi, 84% dintre motocicliști și 81% dintre bicicliști.
Riscurile
Asumarea riscurilor și nerespectarea regulilor de bază ale drumului afectează toate categoriile de utilizatori și, în ansamblu, mai mult pe bărbați decât pe femei. În ciuda faptului că utilizarea telefonului este văzută ca una dintre principalele surse de neatenţie, provocând multe accidente, mai mult de jumătate dintre șoferii de automobile, motocicliști și pietoni folosesc telefonul în timp ce conduc sau merg pe jos: 66% dintre șoferi (70% dintre bărbați și 62% dintre femei), 50% dintre motocicliști, 58% dintre pietoni și 38% dintre bicicliști.
Culoarea roșie a semaforului
Pentru pietoni, traversarea pe culoarea roşie a semaforului poate fi fatală atât pentru ei cât şi pentru alţi utilizatori ai drumului. De exemplu, 65% dintre şoferi admit că, uneori, trec pe culoarea roşie sau galbenă a semaforului (66% dintre bărbaţi şi 63% dintre femei). De asemenea, 56% dintre pietoni admit că au traversat drumul pe culoarea roşie a semaforului (59% dintre bărbaţi şi 54% dintre femei).
Spaţii
Pe lângă acest comportament periculos, interzis de codul rutier, tensiunea pe şosele este legată de nerespectarea spaţiilor rezervate pentru anumite categorii de utilizatori. Planificarea urbană şi cea rutieră trebuie să asigure faptul că drumul este împărţit între diferitele moduri de transport, iar utilizările în continuă schimbare ale mobilităţii necesită adaptări pentru abordarea diferitelor nevoi. Cu toate acestea, chiar şi într-un spaţiu restrâns, respectul pentru spaţiile rezervate anumitor categorii vulnerabile trebuie să aibă prioritate, în scopul asigurării siguranţei acestora. Lipsa spaţiului, densitatea traficului, problemele de siguranţă…toate acestea sunt false pretexte pentru folosirea spaţiilor rezervate altor utilizatori şi punerea acestora în primejdie.
Greșeli recunoscute
Fiecare tip de utilizator își admite propria sa greșeală. 71% dintre bicicliști admit că unori merg pe trotuare pe spațiul destinat pietonilor iar 63% dintre pietoni spun că au fost atinși de o bicicletă sau un scuter pe trotuar. 64% dintre motocicliști admit că parchează uneori pe trotuar, 47% recunosc că merg pe pistele de bicicletă și 44% pe trotuar. 36% dintre șoferi recunosc că uneori deschid ușa mașinii fără să verifice dacă vine vreun biciclist. 17% admit că uneori se opresc sau parchează pe pistele de biciclete, iar 12% recunosc că parchează în spațiile destinate persoanelor cu dizabilități sau în cele rezervate vehiculelor electrice. În plus, 90% dintre pietonii care deja s-au angajat în traversarea drumului pe la trecerea de pietoni spun că au întâlnit șoferi care nu au reușit să oprească mașina. 87% dintre pietoni admit că uneori traversează drumul prin alte locuri decât trecerea de pietoni.
Respect
Utilizarea diferitelor modalități de transport duce la un mai mare respect pentru ceilalți utilizatori ai drumului? Unul dintre beneficiile utilizării unei varietăți de moduri de transport este abilitatea de a te pune în locul celuilalt pe șosea, pentru a-i înțelege constrângerile și vulnerabilitățile. 65% dintre șoferi folosesc cel puțin o modalitate de transport în afara mersului pe jos – biciclete, scutere, etc. – (84% dintre olandezi și 40% dintre britanici). Cu toate acestea, 77% declară că sunt mai atenți la ceilalți utilizatori ai drumului – verificarea punctelor oarbe, respectarea pistelor de bicicletă și a spațiilor rezervate pentru persoanele cu dizabilități, atenția la deschiderea portierei, etc., iar 75% spun că sunt mai conștienți de vulnerabilitatea altor utilizatori ai drumului. Printre șoferii care folosesc în mod regulat bicicleta, 65% consideră că o călătorie cu bicicleta necesită mai multă atenție decât șofatul (69% dintre bărbați și 60% dintre femei) și 38% consideră că urmează indicatoarele rutiere mai mult decât atunci când se află la volan.
Sursa: www.roadpol.eu